Vjerojatno ste već čuli za Montessori, no od kada ste roditelj, ta riječ se sve češće ponavlja kada se raspravlja o pristupu odgoja djece. Ne radi se samo o pedagogiji, već postoje i igračke koje se primjenjuju u učenju.
Montessori igračke – gdje ih kupiti? Objasnit ćemo koja je razlika između tih i drugih igračaka te koje principe takve igračke slijede.
Što je Montessori pedagogija?
Kako biste shvatili što su Montessori igračke, potrebno je objasniti osnovne principe pedagogije koja nosi ime po svojoj osnivačici, Mariji Montessori.
Ta talijanska liječnica i pedagoginja još je 1907. godine postavila temelje prakse koja se, i nakon više od 100 godina, smatra alternativnom. Temelj metode je uvjerenje da djeca najbolje uče kroz samostalno istraživanje, igru i praktične aktivnosti, dok im učitelji služe kao vodiči i podrška.
Ključ uspjeha u ovoj pedagogiji je poticanje dječje prirodne radoznalosti, individualizirani pristup učenju te stvaranje prilagođenog okruženja u kojem se djeca samostalno razvijaju, u svom ritmu.
Kako izgleda Montessori vrtić?
U Hrvatskoj djeluje 51 vrtić koji počiva na Montessori pedagogiji, a najviše njih je u Zagrebu. Nisu svi privatni, u velikom broju radi se o vrtićima gradskih osnivača. Jedna od najvećih razlika u tim vrtićima je da su djeca u dobi od tri do šest godina izmješana u radnim grupama i to kako bi slijedili jednu od Montessori osnova: mlađa djeca uče od starije, dok starija razvijaju empatiju i liderske vještine.
U takvim vrtićima najčešće će se naći i Montessori igračke, one koje su djeca samostalno izradila i one koje potiču samostalnost i kreativnost.
Za razliku od vrtića, Montessori osnovnih škola u Hrvatskoj ima daleko manje, postoji samo jedna i to u Zagrebu, radi se o privatnoj osnovnoj školi.
Što su Montessori igračke?
Montessori igračke su one koje slijede principe Montessori pedagogije, potičući djetetovo samostalno učenje, razvoj motorike i koncentracije. Montessori igračka omogućava djetetu da se koncentrira na jednu stvar dok se igra, odnosno uči, i pomaže mu da razvija maštu. Kod ovih igračaka nema šarenih tipki koje priređuju mali show sa svjetlosnim i zvučnim efektima.
Te igračke su doslovno početak maštanja i predstavljaju suštu suprotnost svjetlećim igračkama sa štandova, kojima je kratkotrajna zabava jedina svrha.
Karakteristike Montessori igračaka
Montessori igračke možete prepoznati po sljedećim karakteristikama:
- jednostavni dizajn
- svrha igračke je učenje
- načinjene od prirodnih materijala – drvo, tekstil, metal
- otvorene igračke
- potiču samostalnost
- stimuliraju osjetila
Otvorene igračkama su igračke koje nemaju jednu točno određenu svrhu, već ih djeca mogu koristiti na način koji sami žele. Primjer su drvene kocke, koje mogu poslužiti kao materijal za bilo koju gradnju iz mašte.
Međutim, to ne znači da su sve Montessori igračke otvorene; neke mozgalice imaju točno određenu svrhu — da ih se riješi.
Kada djetetu ponuditi Montessori igračku?
Montessori igračke mogu se ponuditi djeci već od najranije dobi, ali važno je ponuditi pravu igračku u pravo vrijeme.
Pratite djetetove interese. Promatrajte što dijete radi i što ga zanima. Ako mu je slaganje predmeta zanimljivo, ponudite takvu igračku. Naravno, igra se mijenja s obzirom na dob, ali previše intervencija može ograničiti kreativnost.
Potaknite dijete da samo donosi odluke (u igri, naravno!). Podržavajte njegovu samostalnost tako što mu pružate izbor, na primjer između dvije igračke, i pustite ga da odabere što želi istražiti.
Rotirajte igračke. Kada su igračke uvijek dostupne, djetetu brzo dosade. Podijelite igračke u nekoliko skupina i povremeno ih izmjenjujte. Ako je dijete mlađe, neka razmak između izmjena bude kraći; za starije dijete, igračke možete skloniti na dulje vrijeme prije nego ih ponovno uvedete u igru.
Montessori igračke za bebe
Beba se u prvoj godini razvija vrlo brzo i gotovo svaki mjesec pred njom su novi različiti izazovi. Ako želite ponuditi najmanjima Montessori igračku, one se ne razlikuju puno od didaktičkih igračaka za bebe, osim možda po bojama i samim teksturama koje slijede pedagogiju.
Drvena Montessori zvečka. Zvečke možete uvesti kada vidite da beba može držati predmet u rukama. Negdje oko četvrtog mjeseca beba će možda i biti sposobna prepoznati zvuk zvečke. Koncept da ljudi i predmeti proizvode zvukove sasvim je nov maloj bebi, ali radi se o jednoj od prvih životnih lekcija.
Montessori loptica. Loptica može biti bilo kakva, ali u Montessori pedagogiji se često za najmanje koristi kontrast crno-bijelo. Razlog je taj što bebe imaju ograničenu sposobnost percepcije boja i bolje reagiraju na visoke kontraste. Crno-bijele igračke i slike pomažu u razvoju vizualnih sposobnosti, potiču koncentraciju i privlače njihovu pažnju.
Takve loptice možete u kolijevku staviti već nakon prvih par tjedana kako bi vježbali pokrete očiju. Kad beba počinje posezati možete je koristiti i za koordinaciju oko-ruka, ali za vrijeme na trbuščiću kako bi bebu potaknuli da krene puzati.
Montessori igračke za mališane od 1 do 3 godine
S navršenih godinu dana dijete prolazi kroz značajne razvojne promjene – postaje sigurnije u hodanju, poboljšava se koordinacija oko-ruka, a fina motorika postaje preciznija. Kognitivno, dijete napreduje sve više, a razumijevanje uzročno-posljedičnih odnosa sve je izraženije.
U ovoj fazi postoji niz Montessori igračaka koje možete ponuditi.
Igračka s oblicima za razvrstavanje. Ovakva igračka, koja sadrži razne oblike i utore kroz koje ti oblici prolaze, razvija djetetovu koncentraciju i potiče ga da samostalno rješava “probleme” – čime se slijede osnovna načela Montessori pedagogije.
Igračke za igru pretvaranja. Igračke koje omogućuju djeci jasličke dobi da se pretvaraju kako su veliki i odrasli također se uklapaju u Montessori pedagogiju. Malo suđe i posuđe, umanjene verzije metle ili male lopate – sve to pomaže djetetu da pokuša samostalno obavljati neke (iako zamišljene) zadatke i postane samostalnije.
Jednostavne slagalice. Kod mlađe djece dovoljan je manji izazov – samo dva ili tri oblika koja treba staviti na pravo mjesto. Za stariju djecu preporučuju se složenije slagalice. Ove Montessori drvene kocke, osmišljene tako da se od lukova može napraviti duga, igračke su otvorenog tipa koje djeca mogu koristiti za konstruiranje bilo čega što požele.
Gradnja. Djeca se mogu podijeliti u dvije grupe – oni koji vole graditi i oni koji vole rušiti (i to nije ništa loše; sjetite se samo zadovoljstva u rušenju svih postavljenih domino kockica). No, čak i oni koji vole rušiti prvo moraju nešto sagraditi.
Kocke i jednostavni predmeti od kojih se može graditi i konstruirati čine temelj Montessori pedagogije. To su otvorene igračke koje potiču maštu i omogućuju djeci da stvaraju različite strukture, čime razvijaju kreativnost i praktične vještine.
Montessori igračke za djecu od 3 do 6 godina
Djeca u ovoj dobi nadograđuju igru, pa Montessori igračke koje im se nude trebaju biti složenije.
Slagalice i jednostavni materijali za gradnju i dalje su u fokusu, ali same konstrukcije postaju kompleksnije.
U ovoj fazi razvoja Montessori igračke već polako uključuju osnovne edukativne elemente, pa se djetetu mogu ponuditi slagalice s brojevima ili edukativne kocke sa slovima.
Montessori slagalica. Ovakvu drvenu slagalicu možete ponuditi djetetu od tri godine, a zapravo nema gornje dobne granice.
U Montessori smislu, ovo je igračka zatvorenog tipa jer predstavlja zadatak s jednim rješenjem. Određeni oblici formiraju se pomoću gumenih traka na ploči, čime se razvijaju logičke vještine, kreativnost i fina motorika.
Logičke igračke također poboljšavaju koncentraciju i pamćenje. Djeluju umirujuće i na odrasle, slično kao bojanke za odrasle, omogućujući opuštanje i fokusiranje na jednostavan zadatak.
Modeliranje. Običan plastelin također spada u Montessori igračke otvorenog tipa. Ovaj materijal potiče kreativnost, samostalnost i poboljšava finu motoriku. Korištenje plastelina zahtijeva od djeteta da ga dobro izgnječi, oblikuje i pretvori u nešto prepoznatljivo.
Gdje kupiti Montessori igračke?
Ako ste odlučili u djetetovoj igri primjenjivati Montessori načela, uključite Montessori igračke. Naravno, uvijek možete ići na “sigurno” i uzeti igračke koje imaju Montessori u imenu ili se vratiti na to što su to Montessori pedagoška načela i naći igračke koje mogu udovoljiti tim standardima.
Nekad vam u tome mogu poslužiti i najobičniji predmeti koje imate kod kuće ili prirodne stvari – recimo igra kamenčićima s plaže ili uz obalu rijeke.
Ako uključite Montessori igračke u odgoj, također, to ne znači da morate izbaciti sve drugo iz igre. Samo pokušajte da se neko vrijeme vaše dijete igra jednostavnim stvarima.
Kod Montessorija u igri manje je uvijek više.
Istražite i naš Montessori asortiman